Friday, June 21, 2013

Kuasa Minda Positif

Salam Jumaat everyone...

Hari ni saya tak nak bebel panjang-panjang..cuma nak share sedikit ilmu yang saya dapat dari Ceramah Peningkatan Nilai-nilai Murni pada hari Selasa lepas..

Tajuknya ialah..Kuasa Minda Positif..
Ceramah ini telah disampaikan oleh En. Hasrizal bin Zainul dari INTENGAH..

Ok..meh kita lihat apa yang dimaksudkan dengan Kuasa Minda Positif ni..  ^_^





Haa..betul tak apa yang dimaksudkan dengan penakrifan kuasa minda positif ni?
En. Hasrizal minta kita ambil satu contoh mudah je..
Katakan pada suatu hari,  surat khabar keluarkan satu berita mengenai kes buang bayi..
And kalau korang perasan..lepas je berita tu keluar..akan ada berita berderet-deret mengenai kes buang bayi jugak kan?
Kadang-kadang tu sampai sebulan berita mengenai kes pembuangan bayi ni akan ada di surat khabar padahal ianya kes yang berlainan antara satu sama lain..kenapa ini berlaku eh?

Haa..sebabnya..apabila satu kes buang bayi ni diperkatakan..semua orang akan berfikir benda yang sama..
Jadi kuasa fikiran kita ni akan sama-sama contribute kepada apa yang kita fikirkan tu..
Ini la namanya hukum tarikan..
Kalau kita fikir negatif..negatif la jawabnya..
and kalau kita fikirkan sesuatu yang positif..positif jugak la hasilnya..hihiii..ada faham..?!!! :D





Okeh..next..kita tengok pula petua-petua untuk kita sentiasa berfikiran positif..
cehhhh..macam kaunselor pulak aku ni..hihii..takde la..aku pun share apa yang aku dengar hari tu je..mana tau bermanfaat untuk kita semua kan..? :)












Hmm..got the tips?
Good...so now..let's get practise...hehee.. :D






Korang nampak tak tulisan yang kecik tu?Okeh..meh aku taip bagi korang nampak..
HIKMAH..Rasa perit akan menjadi manis bila ianya hadir
"Sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi. Kita harus mencarinya "
Jangan sesekali gentar dan berputus asa


Macam orang tua-tua cakap..setiap yang berlaku tu ada hikmahnya..
Aku sendiri dulu pun pernah tertanya2..kenapa benda ni berlaku dalam hidup aku..?
Kenapa aku yang terpilih untuk lalui ujian ni..?
Tapi..bila sampai masa dan ketikanya..Allah akan tunjukkan hikmah yang tersembunyi tu..
Masa tu baru aku realise..apa yang aku persoalkan dulu tu..ada jawapan yang lebih manis untuk aku di kemudian hari..huhuuu..sebak pulak..sobsss.. :'(

So peeps..wake up!
Let's think positive..
Allah knows what's best for us.. 
May this entry will encourage us to the positive thinking..
Hehe..sekian dulu dari hamba yang hina..
Sharing is caring rite...?!hehe..daa...  ^_^








No comments:

Post a Comment