Thursday, June 13, 2013

Faraid

Assalamualaikum..

Haa..mesti korang tertanya2..apa kes pulak pagi2 buta ni aku cakap pasal faraid kan?
Hehee..takdela..pagi tadi masa on the way gi keje, dengar slot warna pagi IKIM.FM, si pian bagi soalan uji minda ni..

"Apa bahagian yang isteri akan dapat kalau suaminya telah meninggal dunia dan mereka mempunyai seorang anak lelaki.."

Hmm..jenuh aku pikir..
Korang tahu jawapan dia?bagus la..aku memang tak ingat..huuu..tua dah makcik nih!
Last2 jawapan dia, isteri akan dapat 1/8..and if diorang takde anak..si isteri akan dapat 1/4 bahagian harta si suami..

Last time..aku tak ingat bulan berapa..team Wasiyyah Shoppe ada datang ofis bagi taklimat pasal Pengurusan Harta Pusaka..menarik taklimat dia..
Baru aku faham serba sedikit pasal pengurusan harta pusaka ni..
Selagi pengurusan harta pusaka si mati tidak selesai..selagi itu la roh arwah tidak tenang kat sana..
Jadi..meh aku share sket salah satu slide presentation dari Wasiyyah Shoppe ni..


Pembahagian faraid kalau kita beli aset join nama. cth: rumah atas nama bersama
Slide bawah ni pulak aku jumpa masa google pasal faraid ni..
Aku rasa senang jugak nak faham kan?
 
Sumber : En.Google.com

Hmm..itu baru pasal faraid..belum lagi cerita pasal hibah dan wasiat kan?
Link pasal hibah dan wasiat tu aku baca di website JAKIM..
Jom la kita tambah ilmu pasal faraid, hibah dan wasiat ni..sebab kita pun tak tahu bila kita akan kembali menemui pencipta kan?
Bukanlah nak cakap yang harta kita ni banyak sangat sampai melimpah ruah..tapi yela..kalau pengurusan harta ni tak dilakukan dengan betul, mesti roh kita pun tak tenang kat sana nanti..Allahua'lam..




Nota kaki : Sharing is caring.. ^_^

No comments:

Post a Comment