Friday, March 14, 2014

Travelog Umrah : Part 7 : Ziarah Wida'

Assalamualaikum..

Setelah lima hari berada di Kota Madinah, kini tibalah masa untuk kami bergerak ke Kota Mekah bagi menunaikan ibadat umrah..
Sedih dan sayu sangat rasa hati ni nak tinggalkan Madinah..
Tak dapat aku nak gambarkan perasaan aku pada ketika itu.. :'(
Hati ni dah sebati dengan suasana beribadat di sini..
Sebelum masuk waktu dah siap2 untuk ke masjid..
Tak pikir apa dah selain daripada nak beribadat..
Alhamdulillah kerana dikurniakan rasa itu..
Aku berdoa agar dengan 'rasa' itulah aku dapat lagi berkunjung ke sini..

Cadangnya aku dan Pn.Siti Hajar ingin menzirahi Raudhah buat kali terakhir selepas Subuh tu..
Namun memandangkan mak njang dan mak mertua aku kurang sihat, ditambah pula dengan cuaca yang dingin, kami pasrah..walaupun jarak ke Raudhah tu dah tak jauh sangat dah..
Takpelah..kami bertekad untuk lakukan ziarah wida' sebelum masuk waktu Zohor nanti..

Ziarah Wida' atau dikenali sebagai ziarah selamat tinggal ni dilakukan sebelum kita meninggalkan Kota Madinah..
Ianya sebagai tanda kasih dan rindu kita untuk meninggalkan Rasulullah SAW..
Oleh kerana kami tak berkesempatan untuk menziarahi Maqam Baginda SAW pada pagi itu, jadi sebelum Zohor, aku dan Pn.Siti Hajar bertekad untuk mencari kubah hijau untuk membaca doa ziarah wida'..
Alhamdulillah..walaupun terpaksa tawaf keliling Masjid Nabawi untuk mencari kubah hijau tersebut..ianya sangat berbaloi sekali.. :)


..Di bawah kubah hijau inilah terletaknya maqam Rasulullah SAW..


Doa Ziarah Wida'

         "Ya Allah, janganlah Engkau jadikan ziarahku ke tempat mulia ini sebagai kali terakhir. Kurniakan bagiku kepadanya ziarah untuk kesekalian kalinya dalam kebajikan, kesejahteraan, kesihatan dan keselamatan. Jika aku mampu, Insya Allah aku datang lagi. Jika aku mati, kutitipkan pada sisiMu syahadah (kesaksianku, amanahku, perjanjianku, timbanganku) pada hari itu untuk kiamat. Dengan ini kesaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa. Tiada sekutu bagiNya. Dan kesaksian bahawa Muhammad itu hambaNya lagi utusanNya. Maha suci Tuhan yang mulia daripada apa-apa yang mereka sifatkan. Salam untuk sekalian utusan (Rasul-rasul) dan segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam."



Ameen..

No comments:

Post a Comment