Thursday, March 6, 2014

Travelog Umrah : Part 4 : Masjid Nabawi, Madinah

Masjid Nabawi

Assalamualaikum..
Lama dah aku tinggal cerita pasal travelog umrah ni..
Minta maaf sangat2..
Nak kata bz tak juga tapi nak bercerita pasal umrah ni..membuatkan kadang2 aku jadi sebak..huhu..
Jadi memang ada beberapa post masih tersimpan rapi di dalam draft..
InsyAllah akan aku publish satu per satu..

Masjid Nabawi atau disebut juga sebagai Masjid Nabi merupakan masjid kedua yang telah dibina oleh Rasulullah SAW dengan para sahabat dan kaum Muslimin ketika dalam perjalanan hijrah baginda dari Mekah ke Madinah.
Keluasan asal masjid ini asalnya adalah sekitar 50m x 50m sahaja jika mengikut sejarah.
Namun kini, Masjid Nabawi merupakan masjid yang kedua terbesar di dunia setelah Masjidil Haram di Mekah.

MasyAllah..Subhanallah...
Cantik kan Masjid Nabawi ni..?
Pada malam pertama kami sampai di Kota Madinah, kami berkesempatan untuk menunaikan solat Isya' di sana..
Ramainya orang jangan cakaplah..penuh-sepenuhnya..
Jangan kata di dalam masjid, even di perkarangan masjid pun penuh sangat umat manusia sampai la ke pintu pagar masjid..masyaAllah..aku kagum sangat!

Hadith sahih al-Bukhari juga ada menyebut..
"Pahala solat di masjid ini adalah seribu kali lebih baik daripada solat di masjid-masjid lain kecuali di Masjidil Haram.."

MasyaAllah..mungkin sebab itu la ramai sangat umat Islam berebut-rebut untuk bersolat di Masjid Nabawi ni..

Keesokan paginya..kami berempat iaitu aku, Pn.Siti Hajjar, mak mertua aku dan mak sedara aku bangun pagi2 lagi untuk beriktikaf di Masjid Nabawi..
Jam 3 pagi kami dah keluar menuju ke masjid..
Alhamdulillah..dengan kesejukan suhu di Madinah tak melemahkan semangat kami untuk ke sana..
Masjid Nabawi kalau kita pergi dalam lingkungan 3 - 3.30 pagi, masih tak ramai lagi orang..
Jadi peluang untuk kita berada di dalam masjid di ruang solat paling depan adalah sangat mudah..

Haa..nak masuk masjid Nabawi ni memang kena melalui polis2 wanita diorang di pintu utama..
Jadi kalau ikutkan memang tak lepas untuk bawak masuk handphone..
Tapi korang pandai2 la..
Polis2 ni memang akan check beg kalau kita bawak beg bersama kita..
Kalau kita tak bawak beg, baru dia akan meraba badan kita untuk check ada handphone ke tak..
So selalunya aku memang akan bawak beg untuk aku letak botol nak isi air zamzam, buku panduan doa..
Handphone dan duit aku akan letak dalam uncang dan gantung di leher then masukkan dalam jubah..

Tapi kalau kita nak bersolat di perkarangan masjid, memang polis2 ni takkan check la..
Pernah satu hari tu aku dengan mak mertua aku baru balik shopping dan terus nak masuk solat di dalam masjid..dengan beg2 hasil borongan kitorang tu pun, polis tak lepaskan untuk masuk..
Jadi..terpaksa la bersolat di luar je..
Tapi ok gak sekali sekala ambik angin luar kan..
Cuma aku kurang selesa sebab kat luar ramai sangat umat Islam yang bermazhab lain daripada mazhab syafie..
Menyebabkan kadang2 kita akan jadi kurang kusyuk masa solat tu..
Jadi kalau nak jugak rasa suasana bersolat kat luar, korang duduk la solat di kalangan jemaah yang berwajah sama macam kita..cari orang Asia la macam Indonesia ke..even Malaysia dan Singapore pun ramai jugak..

Botol wudu' memang korang kena bawak..
Sebabnya tempat ambil wudu' adalah jauh dan di luar masjid..
Jauh sikit nak berjalan tambah2 kalau kita bawak orang2 tua bersama kita..

Memandangkan Masjid Nabawi ni sangatlah luas dan besar..
Jadi korang mesti kena ingat pintu pagar apa yang korang guna untuk masuk ke dalam masjid..
En.Rahie pun pernah tersesat tau?
Nasib la kami memang beli simcard Arab Saudi untuk berhubung..hehe..
Macam kitorang, dari Mubarak Silver tu memang akan masuk pintu no.25 iaitu pintu masuk bagi jemaah perempuan..jadi senang la sikit untuk ingat..

Okla..kat bawah ni aku share sikit beberapa gambar kami di Masjid Nabawi ye.. :)

Lepas balik dari solat Subuh..

Senibina Masjid Nabawi

Kubah hijau..di bawah tu la letaknya makam Nabi Muhammad saw..
Okla..itu le serba sedikit sharing aku pasal Masjid Nabawi..
InsyaAllah lepas ni aku share pulak cerita tentang Raudhah..

Wassalam.. :)





























No comments:

Post a Comment