Tuesday, March 18, 2014

Travelog Umrah : Part 11 : Pendakian Gua Hira'

Assalamualaikum bakal tetamu Allah semua.. :)

Hari keempat kami di Kota Mekah..para jemaah rombongan kami dibawa untuk menunaikan Umrah ketiga dan kali ni miqatnya adalah di Masjid Siti Aishah di Tanaim..
Memandangkan aku uzur, jadi aku hanya tunggu di bilik sambil menemani mak njangku yang kurang sihat..
Mungkin ada hikmah terhadap keuzuran yang Allah hadiahkan untuk aku..
Masa ni lah aku boleh memberikan khidmat untuk menjaga mak njang aku ni..
Kalau tidak, aku dan Pn.Siti Hajar perasan akan wajah serba salah mak njang aku yang mungkin merasa dia menyusahkan kami untuk menjaganya..padahal sedikit pun tak terlintas di hati kecil kami akan sebarang bebanan untuk menjaga dia..Na'uzubillah..

Untuk ke Tanaim pada hari tersebut, bas tidak dapat disediakan oleh Andalusia..
Katanya ada sedikit masalah yang tidak dapat dielakkan..
Jadi para jemaah pergi sendiri ke Tanaim dengan menaiki van dan juga teksi..kemudian di claim bayaran tambang tu daripada Andalusia..
Lagipun jarak hotel ke masjid di Tanaim tidaklah jauh..
Sekitar 7 km sahaja..dan tambang teksi pun lebih kurang 40-50 Riyal..
So En.Rahie dan jemaah yang lain pergi dari seawal jam 9 pagi dan selesai umrah dalam 2 petang..

Lepas tu aktiviti bebas..tapi sebelah malamnya kami di bawa mendaki Gua Hira'..
Gua Hira' ni sebagaimana yang kita tahu..merupakan tempat di mana wahyu pertama daripada Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW oleh Malaikat Jibril..
Gua ini juga merupakan tempat Rasulullah SAW menyendiri dan bermunajat kepada Allah SWT..
Pendakian Gua Hira' ni pun merupakan ziarah tambahan yang dibuat oleh Andalusia..
Seperti biasa siapa yang nak ikut, kena bayar 25 Riyal..

Di kaki Jabal Nur..baru memulakan pendakian.. :)

Kami bergerak dari hotel lebih kurang 10 malam iaitu selepas solat Isya' dan makan malam..
Alhamdulillah masa sampai di kaki Jabal Nur tu..tak ramai orang..lega!
Sebab semasa kami melalui Jabal Nur waktu ziarah Ja'ranah aritu, kelihatan ramai sangat orang sedang mendaki..
Aku kagum dengan semangat mereka yang mendaki dalam keadaan cuaca panas terik..MasyaAllah..

Perjalanan pendakian ke puncak tu mengambil masa lebih kurang 40 minit..
Bila mendaki di sebelah malam, takde la rasa letih sangat walaupun banyak kali jugak la kitorang stop berehat..hihihii..
Langit pun cerah malam tu..
Mula2 aku hampir patah semangat jugak sebab aku rasa pening and nampak bintang-bintang sedang menari di depan mata aku di awal pendakian tu..huhuu..
En.Rahie dua tiga kali tanya aku ok ke tak..
Aku cakap ok je..tapi dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu..huhuu..
Tapi alhamdulillah aku berjaya jugak sampai ke puncak Gua Hira'..
Begitu juga dengan Pn.Siti Hajar yang sedang mengandung 5 bulan.. :)

Apa yang membuatkan tiba2 aku kuatkan semangat untuk sampai ke Gua Hira' ialah apabila aku terkenang-kenangkan sirah nabi..
Aku kagum sangat bagaimana isteri Rasulullah SAW iaitu Siti Khadijah berulang alik setiap hari mendaki Jabal Nur ini untuk menghantar makanan kepada RAsulullah SAW tanpa sebarang keluhan walaupun usia Siti Khadijah pada waktu itu lebih kurang 50 tahun!!
Kagum kan?MasyaAllah..
Patutlah Siti Khadijah merupakan antara 4 Ketua Wanita di Syurga..Subhanallah..
Aku kena baca balik sirah2 berkenaan Siti Khadijah ni untuk memotivasikan diri menjadi wanita semulia Siti Khadijah..InsyaAllah..

Ok..berbalik kepada Gua Hira'..
Keluasan gua adalah kecil..
Hanya boleh memuatkan seorang setengah sahaja untuk bersolat di situ..
So kena berganti2 la..
Jadi lebih baik bawa botol wudu' sekali..
Mana le tau terlepas angin ke kan masa panjat bukit tu..hehe..

Jemaah dari Timur Tengah sedang solat jemaah..

Jabal Nur

View dari Puncak Gua Hira'..nampak menara jam..
Dulu sebelum ada menara jam ni, katanya boleh nampak Kaabah dan orang sedang tawaf..tapi sekarang tidak lagi.. :'(

Ada gerai jual air minuman dan makanan kat puncak Jabal Nur ni..

Pekena teh panas satu sementara tunggu jemaah lain keluar dari Gua Hira'.. :)

Us at Gua Hira'..
Jadi next time kalau ada rezeki nak ke sini lagi..prepare jela baju and kasut sport..
Lebih selesa..aku aritu pakai jubah seluar and kasut jenjalan ni je..bole la daripada xde kan..hehe..
Okla..setakat ni dulu..next..aku akan ceritakan tentang Ziarah Hudaibiyah dan ladang Unta!!