Wednesday, January 23, 2013

Ulcer & oral trush

Assalamualaikum..

Korang masih ingat lagi dugaan yang aku ckp time celebrate birthday en.rahie?

Hehe..actually ceritanya begini..
Dugaan yang dimaksudkan bukanlah perang dunia ketiga ke..perang laki bini ke..
Tapi..masa tu kami diuji dengan ujian kesakitan..

Al-kisahnya Irsyad terkena ulser mulut..
Patut la mkn n minum dia kurang sikit dlm masa seminggu tu..(padahal Irsyad ni jenis yg pantang nampak makanan..semuanya dia nak mkn..huhuu..)
air liur asyik meleleh je..
Kitorg ingatkan mula2 tu sbb dia nak tumbuh gigi..
Tapi bila sampai tahap dia x nak makan n minum,aku dah terdetik..sakit mulut ni..
Skali aku ambil torchlight n suruh dia buka mulut luas2..
MasyaAllah..terus mengalir air mata aku..

abis 1 mulut dia penuh dgn ulser..kesian sgt tgk..aku sampai menangis bila terperasankan ulser-ulser yang tumbuh dgn jayanya dlm mulut anak aku..
Kat lidah, gusi, bibir, lelangit,tekak toksah ckp la..mmg byk..
Aku terus call en.rahie beritahu keadaan irsyad..
So bila dia blk je, kami terus bwk gi klinik..
Sah..doc yg check anak aku pun mengeluh panjang bila tgk ulser dia..

"Tahap teruk dah ni.." doc tu ckp..
"Anak puan ni elergik dgn apa2 ke?"
"x de pulak.." slow je aku reply..
"Dia selalu makan jajan ke?" dia tanya lagi..
"Kadang2 kat rumah pengasuh.." en.rahie lak yg jawab..
"Hm..okla..saya bg ubat alergik, antibiotik and ubat titis dlm mulut..abg dia ok?" dia tanya lagi..
"Alhamdulillah setakat ni ok..cuma saya la dah start rasa2 sakit tekak n x sedap badan.." laju je aku ckp..
"Buat masa ni jgn share mknn, puting susu or kalo nak suap mknn pun guna sudu n mangkuk yg berlainan..benda ni bole berjangkit.." pjg doc tu explain..
"Oo..ok doc..insyaallah..terima kasih.."

Kami pun terus keluar dari bilik doc, ambil ubat n balik rumah..
Puas kami laki bini pikir Irsyad ni ada alergik apa2 ke?
ada kitorg bg mkn benda pelik2 ke yg bole buat mulut dia luka?
hmm..pastu tetiba teringat yg pernah 1 hari ni, Irsyad ada mkn kaler pensil luna abg Irfan dia..warna hitam pulak tu..huhuu..abis mulut, lidah n air liur dia jd warna hitam..aku basuh pun x hilang..
So..ada kemungkinan jugak la yg chemical yg ada dlm pensil kaler tu penyebab sakit mulut Irsyad ni..
Itu teori kitorg la..entah betul entah tidak..huhuu..

Tapi alhamdulillah lepas beberapa hari on medication, Irsyad sembuh..
Aku pulak yg seminggu diuji dgn sakit gigi n jangkitan ulser..
ulser aku penuh anak tekak sampai cuma bole mkn bubur nasi je..
Lepas habis antibiotik 5 hari tu baru sakit tu berkurang..but still kena ambik soft food..sbb gigi aku masih sakit..huhuu..tapi aku redha dengan ujian dari Allah ni..mungkin ini peringatan daripadaNya untuk kami sekeluarga..

Cerita ni x abis lagi kat situ..
Si abg Irfan pulak sakit mulut..
it's not an ulcer..mungkin lebih kepada trush kot..
sebabnya..lidah dia naik putih tebal..
taik gigi pun byk..huhu..
gusi jadi sensitif..sebab tiap kali dia gosok gigi,sure akan berdarah..
lelangit jagi berlapis2..kes lelangit ni mcm aku..
walaupun dia x merengek ke ape..tp aku tau dia sakit or more likely x selesa la..
poor him..
tiap2 hari rasanya aku bagi dia mkn ais krim..
tapi alhamdulillah berkat doa n kesabaran..beberapa hari lps tu, sakit mulut dia beransur baik..

Kebetulan pulak la kami anak beranak ni sakit masa bufday en.rahie..

aku siap ckp..

"hadiah bufday abg kali ni adalah abg diberi kesihatan yg baik..sihat walaufiat..syukur la..boleh jaga kami anak beranak yg kesakitan.."

Semua yang berlaku ni ada hikmahnya..

Sama ada kita sedar atau tidak..

Syukur la apabila kita di uji oleh Allah..
Sabar dan redha la lalui dugaan itu..
Sebab apa?
Sebab dengan ujian yang diberi itu, kita tau yang Dia tidak lupa pada kita..
Insyaallah ..






p/s : Sepatutnya bila gigi dah baik ni, aku kena pegi dentist utk cabut gigi2 yg sakit tu..tapi x pegi2 lg..takuuuttttt...

No comments:

Post a Comment