Wednesday, December 1, 2010

My Breastfeeding Journey..

Salam..

As a momma..im so concern about my baby's need..sape yg x concern kan?anak yg kta kandung selama 9 bulan..bersusah payah dgn kta mengharungi saat2 mendebarkan semasa mengandung dan bersalin..hmm..i miss those sweet moment.. :)

Pasal health, saving n education..mmg aku n en.asben sgt2 ambil peduli..sbb tu pas je irfan lahir..abah dia awal2 lg bat insurance policy..aku pulak jd banker tukang simpan duit2 yg org sedekahkan kpd irfan..alhamdulillah murah rezeki anak mama ni.. :))

Kalo bab susu..so far alhamdulillah irfan sepenuhnya menyusu dgn susu aku..kalo dikira2..dh 6 bulan setengah la im breastfeeding my baby..its not an easy journey guys..so many obstacles along the way..ada up n down..tp alhamdulillah dgn doa,usaha n support from my hubby, everything goes well..

Nipple confusion is one of the big big problem in breastfeeding..sgt sedih tau bila anak reject utk direct feeding..aku penah mengalaminya..aku igt lg masa tu irfan baru nak masuk 4 bulan..n he refuse to direct feeding..aku bg B, dia tolak n nangis2..huhuu..n bayangkan masa tu hari raya aidilfitri..mmg susah la..on that time, aku dgn pam tidak dapat dipisahkan..kemana2 je pam tu aku usung..n pantang ada masa terluang, aku akan pam..x kira la..dlm kereta ka..kat umah org masa jln2 raya ka..di tengah2 mlm buta time org sedang lena di ulit mimpi ka..aku akan pam..huhh..what a tough moment..but i never give up or jadikan ianya alasan utk quit bf.Lama jugak situasi ni berlangsung..n aku tau puncanya ialah few days b4 aku cuti hari raya tu..aku keje triple nite in a row!mungkin irfan dah ter'tune' dgn rasa puting susu kot..haii..x bole jd ni..aku kena cari solution..so lps je naik cuti tu, aku amik cuti pulak bbrp hari utk rooming in with my son..n alhamdulillah berkat doa n usaha..everything back to normal..irfan dh x confuse lg.. :)

Period..the other problem in bf..kenapa?sbb bila cik P ni dtg, milk production akan sedikit terjejas..aku mengalaminya masa irfan baru 3 bulan setengah..terkejut jugak awal2 tu sbb ramai org ckp kalo kta fully bf our baby, period mmg akan lambat dtg..tp tidak pada aku..huhuu..time tu mmg sgt stress la bila tgk production yg sikit..jd bila cik P ni mai ditambah pulak dgn stress..lg bertambah2 worst la production aku..uwaa!!!dr sepenuh2 freezer dgn stok frozen ebm..sampai bole kira la berapa botol je yg tinggal masa tu..n mungkin korg x percaya yg stok aku pernah=0!!kosong!itu masa cik P dtg bat lawatan muhibah+irfan yg sdg mengalami nipple confusion..aduhh..mmg amat berat dugaan masa tu..tp aku tetap x putus asa..i still manage to fully bf my baby..xde campur2 ye..alhamdulillah..so the next month bila cik P ni mai lg bat lawatan..aku dh x gelabah n melatah..aku kuatkan semangat n try to catch up stok2 yg digunakan..walaupun stok yg ada dh x semeriah dulu..tp aku masih tetap bersyukur dgn kurnian Allah s.w.t...irfan masih mampu sepenuhnya menyusu dgn aku..alhamdulillah..

fresh ebm yg sentiasa ada dlm fridge aku

frozen ebm yg masih mencukupi sebagai bekal irfan masa aku keje


Sebenarnya panjang lg perjalanan aku dlm misi penyusuan susu ibu ni..next entry aku akan share petua2 utk membanyakkan susu badan pulak..aku dh lepas target pertama utk jd exclusive bf mama utk 6 bulan pertama..skrg misi aku utk teruskan penyusuan ini selagi terdaya n termampu..kalo bole sehingga 2 tahun seperti yang disarankan dalam al-Quran (al-Baqarah ayat 233)..insyaallah..semoga dipermudahkan segalanya..aminn..




Nota kaki : semoga perjalanan penyusuan aku diberkati olehNya..amin..

No comments:

Post a Comment