Saturday, May 3, 2014

Resepi Apam Mekar Gebu Gebasss...

Salam semua..
Apa khabar arini?
Hehe..arini chef Ida bersiaran lagi dari dapur keciknya.. :)

Menu apa nak buat?
Haa..meh Chef Ida share satu resepi yang sangat senang tapi amat lazat!!haha..
Masuk bakul angkat sendiri daa... *____*
Hahahaa..xpela angkat sendiri pun..janji korang dapat satu lagi ilmu masak memasak ni..kannn? :D

Apam mekar..comey tak..?hahaa..

 Haa..meh aku share bahan2 yang diperlukan untuk buat apam mekar gebu gebas nih..

2 biji telur
1 cawan gula
1 sudu teh ovalett
1 cawan air ais krim soda (brand F&N)
2 cawan tepung gandum
sedikit esen vanila
Pewarna kesukaan
paper cup

Bahan2 yang diperlukan
 Kekdahnya pula adalah seperti di bawah :

1. Pukul telur n gula sampai hancur n kembang
2. Masukkan ovalett sampai adunan jadi putih gebu
3. Masukkan esen vanilla
4. Pastu masukkan air ais krim soda
5. Pukul sebentar then masukkan tepung & pukul sampai sebati
 6. Lepas tu bahagikan adunan kepada beberapa bahagian then letaklah kaler kesukaan puan2..
7.Pastu masukkan ke dalam paper cup pastu kukus dalam tempoh 10 minit dengan api sederhana

Putar je semua bahan sampai gebu

Bahagikan adunan untuk letak kaler kesukaan..
 

Okeh..kat sini aku nak share beberapa tips la..

1. Paper cup tu better letak dalam loyang paper cup baru apam kembang gebu elok


 2. Air ais krim soda tu make sure baru bukak..so gas dia banyak dan apam akan mekar n jadi cantik..
3. Air dalam pengukus tu make sure betul2 dah panas supaya apam naik elok


 4. Tudung pengukus tu better balut dengan kain supaya air tak menitik atas apam..





Satu adunan ni banyak jugak dapat..sebab aku guna papercup yang comey2..
 5. Tips yang terakhir..makan dengan nyok..or kelapa parut..lagi mabeles!!Tips nak bagi nyok tu tahan lama..korang kukus nyok tu dulu dengan garam sedikit untuk bagi rasa..then baru hidangkan dengan apam mekar ni..Ya Allah..sedap sangat tau tamabh2 makan time ujan2 mcm sekarang ni..yummeh!! ^_^

Selamat mencuba!!! ;P

11 comments:

  1. Mcm sedap jer..nak cuba buat la nanti...
    www.villavitaminibu.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan mcm sedap sis..tp memang sedap!hehe..selamat mencuba ye.. :)

      Delete
  2. Disebabkan bahan semua ada kat rumah sy pun buat...Apam ni rasa mcm kek......saya baru buat.....sy lg suka apam tepung beras.....

    ReplyDelete
  3. Disebabkan bahan semua ada kat rumah sy pun buat...Apam ni rasa mcm kek......saya baru buat.....sy lg suka apam tepung beras.....

    ReplyDelete
  4. Disebabkan bahan semua ada kat rumah sy pun buat...Apam ni rasa mcm kek......saya baru buat.....sy lg suka apam tepung beras.....

    ReplyDelete
  5. 10minit cam tak kembang pun...saya try buat 20minit..harap jadi..baru cuba buat ni..

    ReplyDelete
  6. saya buat..xmekar pon...saya guna gula halus...buat 3suku cawan..masih manis juga..sebenarnya pakai gula pasir biasa ke?saya kukus 10min..hasil dia mmglah gebu..tp xmekar lngsng..mcmana nak kasi mekar..??

    ReplyDelete
  7. saya buat..xmekar pon...saya guna gula halus...buat 3suku cawan..masih manis juga..sebenarnya pakai gula pasir biasa ke?saya kukus 10min..hasil dia mmglah gebu..tp xmekar lngsng..mcmana nak kasi mekar..??

    ReplyDelete
  8. Enter your comment...adunan tepong tu nk kena peram dulu ke ? berapa jam nk peram

    ReplyDelete