Thursday, April 10, 2014

Star Cruise Virgo Trip : Part 4 : Phuket, Thailand

Second day we stopped at Patong Beach, Phuket..
Ingatkan sempat tengok sunset..tapi nan hado!huhuhuu..
Kitorang berlabuh pun dah maghrib..
Tapi..kalo sampai petang pun, memang x boleh nampak sunset pun dari Patong Beach tu..sebabnya Patong Beach ni berada di sebalik Pulau Phuket..


 

  Senja dah masa kitorang berlabuh di Patong Beach tu..

Mungkin memang purposely Virgo ni stop over di Phuket malam sebab night life dia sangatlah happening bagi orang yang sukakan hiburan..
Tapi bagi kita yang Muslim ni, gerun aku nengok..huhuhuu..
Apa kami buat hanyalah shopping!!!! ^_^
En.Rahie memang dah ambik ground package 'Shop Til U Drop' sejak awal lagi..
Tapi bagi aku..pakej tersebut memang terlalu formal ..tempat yang diorang bawak pun tak kena dengan jiwa kami..hahahaa..
Mana taknya..diorang bawak gi Kedai Emas dan Berlian kauuu..
Semua macam dah hangin jek..dah le mahal giler harga dia kan..?huhuu..
Kitorang masuk then terus gi minum free pastu kuar balik tunggu kat bas..pffftttt... *____*



Haa..ni la kedai emas berlian yang aku cakap tu..huhuuu..

Lepas keluar dari Kedai Emas Berlian tu..kitorang dibawa pula ke Kedai Cashewnuts..
Yang ni boleh la diterima akal..
Kitorang pun ada la jugak borong produk2 berasaskan gajus ni untuk dibawa balik..


Posing sket depan kedai cashewnuts.. :)

First time tengok orang asingkan gajus dengan biji gajus tu..hehe..

Banyak sangat produk yang berasakan gajus dan halal.. :)

Lepas dari situ..kami dibawa pulak ke Shopping Mall..
Mak aiiiii..ni memang rasa macam hangin semacam dah ni..
Shopping Mall dia ala2 macam KLCC kottt..
What do u expect from that?
Terus aku, en.rahie n beberapa kawan dia yang lain sepakat nak jalan sendiri je ke Bangla Street..
Bangla Street ni macam Petaling Street la kalau kat KL ni..
Nasib la tour guide kitorang ni sangat memahami betapa kami x suka dengan tour yg diaturkan..makanya dia lah yang tunjuk kitorang jalan untuk ke Bangla Street tu..huhuuu..sabor jela..
So korang..lenkali kalo naik cruise ni n singgah kat Phuket,korang ambik jela pakej free n easy..sebab dekat Patong Beach tu sendiri banyak sangat shoplots yang best2..
Nak jalan ke Bangla Street tu pun x jauh..
Unless kalo korang ambik pakej show..seronok la kot..tapi tak sure la kalo ambik pakej tu korang akan sempat shopping ke tak..

Patong Beach, Phuket
Borong baju kat anak2.. :)

Pilih2 fridge magnet.. ^_^

Berlakon je..nak makan macam was2 halal ke tak..hehe..

Kebanyakan orang yang penah datang ke Phuket ni, diorang lebih prefer jalan2 cari makan..
Especially tomyam kaw dari Thailand..
Selain tu, diorang suka cari tukang2 urut..
Sedap katanya..kalo rasa segan nak urut satu badan, urut kaki je pun dah ok sangat..
Memang sepanjang jalan kat patong Beach tu, banyak je kedai urut..
Alaa..macam spa tu la..bukan macam rumah urut yang selalu kena rush tu..hahaha..
Tapi kalo nak rumah urut yang jenis tu pun banyak jugak..
Pilihan atas tangan masing2 la..hehee..

Kedai seafood pun banyak tapi sebab kitorang memang dah dinner siap2 atas kapal tadi, so takde la rasa nak cari kedai makan..
Memang bawak duit untuk shopping jek...kikikiiii... :D

K la..aku sign off dulu buat masa ni..
Nanti aku sambung trip kitorang ke Langkawi pulak ehhhh...?

Assalamualaikum.. :)


Star Cruise Virgo Trip : Part 3 : Foods and Restaurants..

Hey girls..
Assalamualaikum.. :)

This time aku nak cerita sikit pasal makan..

Ramai yang bertanya..halal ke makanan kat atas cruise tu..?
Banyak ke pilihan?
Mahal tak?

Okeh..setiap pakej cruise yang kita ambik, memang dia akan bagi makan 6 kali sehari..
Ada tiga restoren yang boleh dipilih iaitu Mediterranean Buffet, Pavillion Restaurant dan juga Bella Vista Restaurant..semuanya adalah PERCUMA..makan la korang sampai lebam!!haha..
Tapiiiii...antara ketiga-tiga restoren tu..hanya satu je yang halal..iaitu Mediterranean Buffet..
Bukan sahaja menjadi pilihan Muslims, tapi yang berbangsa lain dan agama lain pun aku tengok lebih suka masuk restoren ni..
Mungkin lebih banyak pilihan dan sedap kottt?

Selain daripada restoren2 yang free tadi..ada lagi beberapa restoren berbayar yang korang boleh pilih..boleh tengok kat pamplet yang Prudential bagi kitorang kat bawah ni..
Dan antara banyak2 restoren yang berbayar tu..hanya satu jugak yang halal iaitu The Taj Restaurant..
Katanya masakan mamak..
Kitorang tak cuba pun..sepanjang atas kapal tu kami pilih makan free jeee..hehe..dah sedap kan..buat apa nak cari yang berbayar..hahaha... :D


Makan atas kapal ni jenuh!
Memang makan sampai lebam..hehe..
Mana taknya..Tak dan nak lapaq balik, ada lagi makanan menanti..
Tapi kami pun takde la setiap masa dok berdating kat restoren je kan..?Hehe..
Selalunya tiga kali je kitorang makan..
Breakfast, lunch and dinner..
Sekali dua je kot ambik supper..

First night atas kapal..kami ada Hawaiian Night!
Ahakss..konsep bbq dinner gitewww..
Makanan bolehlah..sedap jugak..tapi sebab ramai kan?
Dengan persembahan la..game show la..
Last2 lepas makan tu aku ajak en.rahie naik tingkat atas je..lepak2 kat kerusi malas sambil tengok persembahan dan game show tadi dari atas je..hehe..

Aloha!
Meriah dengan geng2 Prudential sahaja.. :)

Makanan konsep bbq..
 

Hawaiian Night Party.. ^_^

K la..korang layan gambar jela eh..
Sediakan tisu siap2..takut2 meleleh pulak air liur korang nanti..hahaha...hee..pis!!! (",)v

Tea masa mula2 masuk kapal..

Our second bbq dinner
Deserts..yumsss.. :p



Mediterranean Buffet Restaurant


Dua2 muka letih baru balik dari shopping kat Langkawi.. :)


Breakfast

Seafood pasta..hehe..


 Ini kitorang makan kat luar restoren..so dapat la sambil2 makan tu disapa dengan angin yang sepoi2 bahasa..kikikii.. :)

Hahahaa..terliur tak..? ;p
So sepanjang 3 malam atas kapal, ada 2 bbq dinner n 1 dinner biasa..
Okla tu..alhamdulillah..


Star Cruise Virgo Trip : Part 2 : On board..


Okeh..meh kita sambung..hehe..

Lepas check in, kami diberi access card sorang satu..
Memang aku bagitau siap-siap la kat korang..banyak betul security check point..
Dari emigresen johor,emigresen singapore,emigresen kat cruise terminal,emigresen sebelum naik cruise sampai la emigresen atas cruise..whoaa!!!!bertabah jela wahai hati..hihihii..
Memang gitu le prosedurnya..sama jugak la masa nak keluar masuk cruise masa singgah kat Phuket n Langkawi tu..phew!!tapi bagus la..at least kita tau keselamatan kita atas kapal ni terjamin..insyaAllah..

Masa mula2 masuk kapal ni..terpegun jugak la..memang macam hotel..
Lif pun mewah..
Perkara pertama aku dan En.Rahie buat adalah mencari bilik kitorang..
Kami dapat bilik biasa je..xde tingkap..huhuu..
Tapi bila tanya2 geng2 lain,diorang pun sama..cuma sape yang bayar lebih sket untuk spouse diorang tu,dpt la bilik yg ada tingkap..


En.Rahie doing his last check in sebelum naik kapal..hallway bilik n our room..nasib la katil tu boleh dirapatkan.. ;p

Bilik overall memang selesa..
Apa yang aku perhatikan..setiap bilik boleh masuk 4 orang..
Toilet n shower pun ok..exactly macam hotel..
Pastu kat tv memang akan ada satu channel khas untuk kita tengok pergerakan kapal kita..
Selalunya kalo nampak kapal sedang cruise kat perairan Selat Melaka je..cepat2 aku n En.Rahie naik ke Parthenon Pool untuk dapatkan network..hehe..


Bilik yang selesa..katil atas tu boleh turunkan..

Toilet n shower..


Live update perjalanan cruise di TV bilik..
Star Cruise Virgo ni 13 tingkat..tinggi kan?!
And kitorang punya bilik di Deck 6..


Singboard dalam lift..deck yang selalu kami lawati adalah deck 7 and 12.. :)

Pecahan setiap deck kapal..
Ramai jugak yang bertanya..tak boring ke dok atas kapal tu?
Apa aktiviti yang korang buat setiap hari?
Haa..aktiviti korang jangan risau..setiap hari memang dah tersedia bermacam jenis aktiviti dan show untuk korang buat dan tonton..



Star Navigation akan diberikan setiap hari untuk para penumpang cruise..so dari sini la korang oleh susun segala macam aktiviti yang korang nak join..

Ada Magic Show, Game Show, Movie and etc..kita cuma plan time kita ikut program yang kita nak tengok..kalo tak kita boleh jalan2 atas kapal or lepak kat kerusi malas sambil layan angin sepoi2 bahasa..uhhhh..nyaman sungguh!!

Percutian atas kapal ni memang lain la aku cakap..tenang je aku rasa..
No wonder la ramai pakcik2 and makcik2 yang dah pencen dari Singapore suka sangat naik cruise ni..
Diorang tak turun pun masa kami singgah Phuket and Langkawi..diorang lebih prefer relaks2 atas kapal..hehe..diorang banyak duit xpela kan..?tapi diorang ni sangat down to earth..x sombong pun..sangat ramah... :)

Okeh..show2 ni kebanyakannya diadakan di LIDO..macam amphitheater la.. 
Selalu FULLHOUSE!!Tambah2 kalo ada Magic Show..
Kadang2 kena queue panjang nak masuk..


The LIDO..Fabulous Chan tu salah satu show yang kami tengok la..dia ni Thailand comedian ..so entertaining.. :)

Tapi show yang paling best sekali adalah Magic Show by Vincent Vignaud..
Wahhh..ternganga aku setiap kali show dia..
First time tengok magic show secara live kannn..memang perak la sikit..kikikii..
Aku perhati gak le belakang2 stage yang gelap tu kot2 ada nampak bayang2 hantu ke..hehehe..nasib takde!!kalu tak pengsan jugak aku kat situ kang..hahahaa.. ^_____^





Salah satu video Magic Show by Vincent Vignaud..

Selain daripada tu ada Library, ada casino..haha..tapi xde lak aku nampak orang gi berjudi kat dalam tu..hmm..ada swimming pool..kanak2 punya mini theme park pun ada..
Lepas tu ada jugak tau golf range, basketball court, table tennis, giant chess, giant dam aji, video arcade, spa, gym..
Duty Free pun ada..tapi mahal jugakkkk..tambah2 guna Singapore Dollar..huhuu..


Shopping ala2 orang kaya!! ^__^


Riadah atas kapal
Library..cosy and spacious!

Upper deck @ Parthenon Pool

Captains Bridge to the Captains Deck..hehe..
Lobi

Parthenon Pool..siap ada slides panjang dan tinggi lagi..gayat je aku nengok..huhuu

Itu le serba sedikit tentang apa yang ada di atas kapal tu..
Kalo nak upload semua gambar..jenuh!
Pasal makan dan restoren..akan aku ceritakan pada next entry ye..

Assalamualaikum.. ^_^

Wednesday, April 9, 2014

Star Cruise Virgo Trip : Part 1 : Road to Singapore..

Hi all..

Assalamualaikum.. :)

Hahahaa..it's been a while from my last entry..

Bukan apa..bz sket lately..

Multitasking la katakan..kat umah n kat ofis..no wonder la org pompuan ni digelar wonder mom!!hahahahaaa..pffttt..perasan!! *____*

Okla..kali ni aku nak cerita sket pengalaman aku naik cruise..
Kalau korang masih ingat entry aku pasal trip kitorang ke Singapore last year,mesti korang perasan yang salah satu impian aku nak ajak en.rahie naik cruise..and alhamdulillah impian tu telah terlaksana baru2 ni..hehe..

Alkisahnya en.rahie qualify untuk trip Star Cruise Virgo ni bersama ramai lagi ajen Prudential yang lain..so dikesempatan tu la dia ajak aku ikut dia sekali..and of course i would say yes kan...?Bukan selalu dapat peluang macam ni.. :)

Trip kitorang ni 4 hari 3 malam..
Naik di Singapore then ke Phuket..ke Langkawi lepas tu berlabuh balik di Singapore..

..::From Kuala Lumpur to Singapore::..

Kitorang dari sini ke Singapore naik coach..
Berkumpul seawal jam 5 pagi kat Berjaya Time Square..
Ada 25 bijik bas dari Kuala Lumpur..
Dari utara,timur dan selatan jangan cakap la..banyak jugak aku rasa..
Stop solat Subuh kat Hentian Nilai then proceed terus ke Singapore melalui LINKEDUA..
Memang tak sesak guna LINKEDUA ni kalau nak compare dengan Tambak Johor sana..
And we managed to reach the terminal at 12.30pm..


Emigresen Singapore

Emigresen check point @ Cruise Terminal
Lepas dah screening emigresen dan urusan check in..
Maka bermulalah pengembaraan bulan madu kami...kikikiii..
Owhhh..lupa nak mention..trip kali ni kami tak bawa anak-anak..huuu..
Budget tak berapa nak cukup...
Tapi..insyaAllah one fine day kalau ada rezeki lebih nak jugak bawak diorang rasa bercuti atas kapal mewah ni kan..
Kat deals tu banyak je aku tengok offer cruise ni..setakat gi penang and langkawi pun ada..
Okla..yang penting nak dapat pengalaman percutian atas kapal tuuu.. :)


Settle check in..dapat kad sorang satu.. :)

All the way to the ship..

Okeh..next entry aku akan ceritakan tentang segalanya yang ada di atas kapal..hehe..
Daaa... ^_^